Jan Van Eyck

Showing 4 posts tagged Jan Van Eyck

Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)
Resim  :  Portrait of Margaret van Eyck (1439)
Nerede  : Groeningemuseum, Bruges, Belçika
Boyutu  : 41,2cm x 34,6cm
Van Eyck’in oto-portresi olduğu düşünülen resmin çok benzer bir versiyonu da bu, eşi için yaptığı portre. Portre biraz daha büyük ancak vücut konumu, siyah fon ve kişinin resimde kapladığı alan açısından çok benzer bir resim. Van Eyck elbette istisnasız şekilde, bu resminin çerçevesine de bir takım yazılar iliştirmiş; “kocam Johannes beni 17 Haziran 1439’da, 33 yaşındayken tamamladı” yazıyor, ve klasik cümlesi “As I can” ile devam ediyor. Van Eyck, din konusu dışına çıktığı her portrede harikalar yaratmış, gizemli bir ressam. Döneminin çok ilerisinde resimler yapması, ilklere imza atması bir tarafa, bir de marjinal tavırları olan, cesur bir ressamdı. 35 yaşında, yolun yarısında ölmesi, gerçekten haksızlık. Van Eyck’in meşhur Arnolfini  Portresini ve hayatını 7 Mart'ta anlatmıştım. 12 Temmuz‘da yukarıda bahsettiğim ve oto-portresi olduğunu düşünülen resminden ve 24 Eylül’de Louvre’daki tek resmi “The Virgin of Chancellor Rolin”den bahsetmiştim. Hatırlamak isterseniz tarih linklerine tıklayın.  High-res

Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)

Resim  :  Portrait of Margaret van Eyck (1439)

Nerede  : Groeningemuseum, Bruges, Belçika

Boyutu  : 41,2cm x 34,6cm

Van Eyck’in oto-portresi olduğu düşünülen resmin çok benzer bir versiyonu da bu, eşi için yaptığı portre. Portre biraz daha büyük ancak vücut konumu, siyah fon ve kişinin resimde kapladığı alan açısından çok benzer bir resim. Van Eyck elbette istisnasız şekilde, bu resminin çerçevesine de bir takım yazılar iliştirmiş; “kocam Johannes beni 17 Haziran 1439’da, 33 yaşındayken tamamladı” yazıyor, ve klasik cümlesi “As I can” ile devam ediyor. Van Eyck, din konusu dışına çıktığı her portrede harikalar yaratmış, gizemli bir ressam. Döneminin çok ilerisinde resimler yapması, ilklere imza atması bir tarafa, bir de marjinal tavırları olan, cesur bir ressamdı. 35 yaşında, yolun yarısında ölmesi, gerçekten haksızlık. Van Eyck’in meşhur Arnolfini  Portresini ve hayatını 7 Mart'ta anlatmıştım. 12 Temmuz‘da yukarıda bahsettiğim ve oto-portresi olduğunu düşünülen resminden ve 24 Eylül’de Louvre’daki tek resmi “The Virgin of Chancellor Rolin”den bahsetmiştim. Hatırlamak isterseniz tarih linklerine tıklayın. 


Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)
Resim  :  The Virgin of Chancellor Rolin (1435)
Nerede  : Louvre, Paris, Fransa
Boyutu  : 66 cm x 62 cm

Bir diğer adıyla “Madonna of Chancellor Rolin”, Van Eyck’in Bakan Rolin’in isteğiyle Autun’daki katedral için yapılmıştı. 1805’te Louvre’a taşındı ve hala Louvre’daki tek Van Eyck resmi olarak gururla sergileniyor. Meryem’in kucağında bebek İsa, Rolin tarafından kutsanıyor. Rolin, bebek İsa karşısında diz çökmüş. Arkada mavi elbiseler içinde bir melek Meryem için bir taç tutuyor. Van Eyck her zamanki detaycılığını bu resimde de konuşturmuş. Meryem’in elbisesindeki işlemelerden, sütunların üzerindeki oymalara kadar her detay ince ince işlenmiş. 14. yüzyılın bu gizemli ressamından “The Arnolfini Portrait” vesilesiyle 7 Mart'ta bahsetmiştim, oto-portresi olduğunu düşünülen bir portre resimden ise 12 Temmuz'da bahsetmiştim, hatırlamak isterseniz tarih linklerine tıklayın.
High-res

Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)

Resim  :  The Virgin of Chancellor Rolin (1435)

Nerede  : Louvre, Paris, Fransa

Boyutu  : 66 cm x 62 cm

Bir diğer adıyla “Madonna of Chancellor Rolin”, Van Eyck’in Bakan Rolin’in isteğiyle Autun’daki katedral için yapılmıştı. 1805’te Louvre’a taşındı ve hala Louvre’daki tek Van Eyck resmi olarak gururla sergileniyor. Meryem’in kucağında bebek İsa, Rolin tarafından kutsanıyor. Rolin, bebek İsa karşısında diz çökmüş. Arkada mavi elbiseler içinde bir melek Meryem için bir taç tutuyor. Van Eyck her zamanki detaycılığını bu resimde de konuşturmuş. Meryem’in elbisesindeki işlemelerden, sütunların üzerindeki oymalara kadar her detay ince ince işlenmiş. 14. yüzyılın bu gizemli ressamından “The Arnolfini Portrait” vesilesiyle 7 Mart'ta bahsetmiştim, oto-portresi olduğunu düşünülen bir portre resimden ise 12 Temmuz'da bahsetmiştim, hatırlamak isterseniz tarih linklerine tıklayın.

Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)
Resim  :  Portrait of a Man (1433)
Nerede  : National Gallery, Londra, İngiltere
Boyutu  : 25,5 cm x 19 cm
Van Eyck’in yağlıboya resim tekniğinin babası sayıldığından bahsetmiştim, aynı zamanda bir ressam olarak zamanının çok ötesinde olduğundan da… Resmin Van Eyck’in otoportresi olduğundan şüpheleniyor. 1400’lü yıllar Van Eyck’in nasıl göründüğü ile ilgili bir ipucu bırakmıyor, yani benzediğinden değil; otoportre olduğundan şüphelenilmesinin sebebi başka. Resimdeki kırmızı sarıklı adam, bakın nasıl da gözlerinizin içine bakıyor… Muhtemelen otoportresini yaparken, aynada kendine baktığından böyle görünüyor olmalı. Resimdeki adam karanlığın içinden çıkmış gibi. Tıpkı Mona Lisa gibi bedeni başka yöne, kafası başka yöne dönük. Ve Van Eyck esprisi bu resimde de var. Resimde görünen çevçeve, 1433’ten günümüze gelen orjinal çerçeve. Van Eyck çerçeve üzerini, sanki kazınmış gibi his verececek şekilde itinayla boyamış. Ve tabiki, dönemin yasaklarına aldırmayan imzası var. Resmin üstünede, Yunanca  “Eyck’in yapabildiği” yazıyor. Altta ise “Jan Van Eych bunu 21 Ekim 1433’te yaptı” yazıyor. Bence sanat tarihinin en gizemli ressamlarından biri Van Eych. 7 Mart’ta anlaşmıştım, hatırlamak isterseniz linki http://goo.gl/yOHIE . High-res

Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)

Resim  :  Portrait of a Man (1433)

Nerede  : National Gallery, Londra, İngiltere

Boyutu  : 25,5 cm x 19 cm

Van Eyck’in yağlıboya resim tekniğinin babası sayıldığından bahsetmiştim, aynı zamanda bir ressam olarak zamanının çok ötesinde olduğundan da… Resmin Van Eyck’in otoportresi olduğundan şüpheleniyor. 1400’lü yıllar Van Eyck’in nasıl göründüğü ile ilgili bir ipucu bırakmıyor, yani benzediğinden değil; otoportre olduğundan şüphelenilmesinin sebebi başka. Resimdeki kırmızı sarıklı adam, bakın nasıl da gözlerinizin içine bakıyor… Muhtemelen otoportresini yaparken, aynada kendine baktığından böyle görünüyor olmalı. Resimdeki adam karanlığın içinden çıkmış gibi. Tıpkı Mona Lisa gibi bedeni başka yöne, kafası başka yöne dönük. Ve Van Eyck esprisi bu resimde de var. Resimde görünen çevçeve, 1433’ten günümüze gelen orjinal çerçeve. Van Eyck çerçeve üzerini, sanki kazınmış gibi his verececek şekilde itinayla boyamış. Ve tabiki, dönemin yasaklarına aldırmayan imzası var. Resmin üstünede, Yunanca  “Eyck’in yapabildiği” yazıyor. Altta ise “Jan Van Eych bunu 21 Ekim 1433’te yaptı” yazıyor. Bence sanat tarihinin en gizemli ressamlarından biri Van Eych. 7 Mart’ta anlaşmıştım, hatırlamak isterseniz linki http://goo.gl/yOHIE .

Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)
Resim  :  The Arnolfini Portrait (1434)
Nerede  : National Gallery, Londra, İngiltere
Boyutu  : 82,2 cm x 60 cm
Hollandalı ressam Jan Van Eyck, yağlı boya resim tekniğinin babası olarak bilinir. Resmin yapıldığı tarihe dikkat etmemiş olabilirsiniz, 1434! Resim ilginç bir şekilde 1500, 1600 larde yapılan rönesans akımı örneklerinden daha yeni döneme ait durmaktadır. Resimdeki cam gibi parlaklık, ışığın kıyafetler üzerindeki yansıması, köpeğin tüylerinin detayı, tavandaki pirinç lambanın gerçekten pirinç etkisini vermesi o dönem resim sanatını için inanılmaz bir başarıdır. Jan Van Eyck, bu başarısının karşılığı almış, resimden çok para kazanmış bir ressam olarak da biliniyor. Sadece din ve devlet adamlarının değil, para karşılığında zengin ailelerin de resimlerini yaptı ve resim sanatının halka inmesinde öncü oldu. O dönemlerde resimlere imza atmak da dinen bir saygısızlık olarak görülürken, Van Eyck her birini itinayla imzaladı.  1400’ler tarihi kayıtlar için o kadar eski bir dönem ki, ressamın doğduğu yıl 1395 de doğduğu şehir bilinen Maaseik de bir varsayım.  Aynı varsayımlar resmin kime ait olduğu ve neyi anlattığı ile ilgili de mevcut. Bu resmin Giovanni di Nicolao Arnolfini ve eşine ait olduğu, eşinin hamile olup olmadığı, bunun  bir evlilik hatırası olup olmadığı, evlilik 1434’te ise eşinin önceden hamile kalmasının nasıl karşılandığı vb tartışmalara açık konulardır. Resmin sahibi National Gallery bu detaydan bahsetmese de, kaynaklarda Nicolao Arnolfini’nin eşinin 1433’te öldüğü, dolayısıyla bunun bir anma resmi olduğu, eşinin hayal edildiği gibi hamile ve masum resmedildiği söylenmekte. Resimdeki en ilginç özellik, duvardaki aynada Van Eyck’in de yansımasının görünmesi ve aynanın hemen üzerinde özel bir yazı karakteriyle “Jan van Eyck buradaydı 1434” yazmasıdır. High-res

Ressam  :  Jan Van Eyck  (1395-1441)

Resim  :  The Arnolfini Portrait (1434)

Nerede  : National Gallery, Londra, İngiltere

Boyutu  : 82,2 cm x 60 cm

Hollandalı ressam Jan Van Eyck, yağlı boya resim tekniğinin babası olarak bilinir. Resmin yapıldığı tarihe dikkat etmemiş olabilirsiniz, 1434! Resim ilginç bir şekilde 1500, 1600 larde yapılan rönesans akımı örneklerinden daha yeni döneme ait durmaktadır. Resimdeki cam gibi parlaklık, ışığın kıyafetler üzerindeki yansıması, köpeğin tüylerinin detayı, tavandaki pirinç lambanın gerçekten pirinç etkisini vermesi o dönem resim sanatını için inanılmaz bir başarıdır. Jan Van Eyck, bu başarısının karşılığı almış, resimden çok para kazanmış bir ressam olarak da biliniyor. Sadece din ve devlet adamlarının değil, para karşılığında zengin ailelerin de resimlerini yaptı ve resim sanatının halka inmesinde öncü oldu. O dönemlerde resimlere imza atmak da dinen bir saygısızlık olarak görülürken, Van Eyck her birini itinayla imzaladı.  1400’ler tarihi kayıtlar için o kadar eski bir dönem ki, ressamın doğduğu yıl 1395 de doğduğu şehir bilinen Maaseik de bir varsayım.  Aynı varsayımlar resmin kime ait olduğu ve neyi anlattığı ile ilgili de mevcut. Bu resmin Giovanni di Nicolao Arnolfini ve eşine ait olduğu, eşinin hamile olup olmadığı, bunun  bir evlilik hatırası olup olmadığı, evlilik 1434’te ise eşinin önceden hamile kalmasının nasıl karşılandığı vb tartışmalara açık konulardır. Resmin sahibi National Gallery bu detaydan bahsetmese de, kaynaklarda Nicolao Arnolfini’nin eşinin 1433’te öldüğü, dolayısıyla bunun bir anma resmi olduğu, eşinin hayal edildiği gibi hamile ve masum resmedildiği söylenmekte. Resimdeki en ilginç özellik, duvardaki aynada Van Eyck’in de yansımasının görünmesi ve aynanın hemen üzerinde özel bir yazı karakteriyle “Jan van Eyck buradaydı 1434” yazmasıdır.