Ressam : Claude Oscar Monet (1840-1926)
Resmin Adi : Reflections of Clouds on the Water-Lily Pond (1914-1926)
Nerede : Moma, New York, ABD
Boyutu : 2 m x 12,76 m

1. Dünya Savaşı başladığında, Monet’nin ajandası farklıydı; Nilüferler! Elbette Nilüfer’ler Monet için Giverny’ye taşındığı 1883’ten beri önemliydi ama bu sefer durum başkaydı; Monet üst üste tam 250 tane nilüfer resmi boyadı! Resimlerine yeni bir boyut katmak istedi. Onları büyük salonlarda, devasa boyutlarda, bütün ortamı değiştirecek, yeni bir atmosfer yaratacak şekilde hayal ediyordu. Giverny’deki cennetinde, o nilüferlere baktığında, suyun üzerindeki bulut yansımaları ile birlikte adeta gökyüzünü unutuyordu. İşte insanlara vermek istediği his de buydu. Su üzerindeki yansımalar ve nilüferler ile insanlara kendini bir çiçek akvaryumuna bakar gibi hissettirmek! Monet, Başbakan ile olan yakın ilişkilerini kullarak Musée de l’Orangerie’de kendine hayal ettiği gibi oval bir oda tasarlatmayı başardı. Nilüferlerinden 8 tanesi bu oval odayı çerçeveleyecek ve istediği akvaryum hissini insanlara verebilecekti. Ancak malesef sergiye açıldığında Monet vefat etmişti. Sergi açıldığında Fransa’da modern sanat rüzgarları esiyordu ve çok bilmiş sanat sever çevre Nilüferlere “hoşmuş” dedi, geçti. Bugün Monet’nin nilüferleri Hawai’den Japonya’ya, İsviçre’den Kansas’a kadar dünyanın 4 bir yanına yayılmış durumda. 2007’de biri 18,5 milyon pounda, 2008’de biri 41 milyon pounda alıcı buldu. Monet’nin gözlerinde 1900’lerin başlarında ciddi bir problem başlamıştı, arkadaşı Degas gibi kör olmak en büyük korkusuydu. Sorun katarakt olmasıydı, basit bir ameliyatla çözebilirdi ama o 1920’ye kadar erteledi. Bu Nilüfer resimlerinin yapıldığı tarihler tama olarak bilinmiyor, 1914’ten vefatına kadar yaptığı için tarih aralığı çok geniş. Ama katarakt ameliyatı sonrası mavi renk ile olan sorununun çözüldüğünü ve bu Moma versiyonunda mavi rengin ağırlığını göz önünde bulundurursak, bu resmin 1920’den sonra yapıldığını varsayabiliriz. Bu resim, sol, orta ve sağ olmak üzere 3 panelden oluşuyor. Moma, Monet’in arzu ettiği oval odayı sağlayamamış olsa da resimleri mümkün olduğunca oval sergilemekte. Bu devasa resim karşısında dikildiğinizde, tam da Monet’nin hayal ettiği gibi çiçek akvaryumunda kaybolacağınızdan emin olabilirsiniz. Resmin Moma’da sergilendiği alanı ve 3 panelin detaylı resimlerini Facebook albümünde bulabilirsiniz. Bu bahsettiğim 5. Monet resmiydi. Monet’nin hayatını “The Water Lily Pond” resmi vesilesiyle 30 Mart‘ta anlatmıştım. 13 Haziran‘da “The Houses of Parliement” resmini  ve 5 Ağustos‘ta “Madame Monet and her Son” ve 31 Ağustos'ta “The Corner of the Apartment” resimlerini anlatmıştım, resimlere tarih linklerine tıklayarak ulaşabilirsiniz.
High-res

Ressam : Claude Oscar Monet (1840-1926)

Resmin Adi : Reflections of Clouds on the Water-Lily Pond (1914-1926)

Nerede : Moma, New York, ABD

Boyutu : 2 m x 12,76 m

1. Dünya Savaşı başladığında, Monet’nin ajandası farklıydı; Nilüferler! Elbette Nilüfer’ler Monet için Giverny’ye taşındığı 1883’ten beri önemliydi ama bu sefer durum başkaydı; Monet üst üste tam 250 tane nilüfer resmi boyadı! Resimlerine yeni bir boyut katmak istedi. Onları büyük salonlarda, devasa boyutlarda, bütün ortamı değiştirecek, yeni bir atmosfer yaratacak şekilde hayal ediyordu. Giverny’deki cennetinde, o nilüferlere baktığında, suyun üzerindeki bulut yansımaları ile birlikte adeta gökyüzünü unutuyordu. İşte insanlara vermek istediği his de buydu. Su üzerindeki yansımalar ve nilüferler ile insanlara kendini bir çiçek akvaryumuna bakar gibi hissettirmek! Monet, Başbakan ile olan yakın ilişkilerini kullarak Musée de l’Orangerie’de kendine hayal ettiği gibi oval bir oda tasarlatmayı başardı. Nilüferlerinden 8 tanesi bu oval odayı çerçeveleyecek ve istediği akvaryum hissini insanlara verebilecekti. Ancak malesef sergiye açıldığında Monet vefat etmişti. Sergi açıldığında Fransa’da modern sanat rüzgarları esiyordu ve çok bilmiş sanat sever çevre Nilüferlere “hoşmuş” dedi, geçti. Bugün Monet’nin nilüferleri Hawai’den Japonya’ya, İsviçre’den Kansas’a kadar dünyanın 4 bir yanına yayılmış durumda. 2007’de biri 18,5 milyon pounda, 2008’de biri 41 milyon pounda alıcı buldu. Monet’nin gözlerinde 1900’lerin başlarında ciddi bir problem başlamıştı, arkadaşı Degas gibi kör olmak en büyük korkusuydu. Sorun katarakt olmasıydı, basit bir ameliyatla çözebilirdi ama o 1920’ye kadar erteledi. Bu Nilüfer resimlerinin yapıldığı tarihler tama olarak bilinmiyor, 1914’ten vefatına kadar yaptığı için tarih aralığı çok geniş. Ama katarakt ameliyatı sonrası mavi renk ile olan sorununun çözüldüğünü ve bu Moma versiyonunda mavi rengin ağırlığını göz önünde bulundurursak, bu resmin 1920’den sonra yapıldığını varsayabiliriz. Bu resim, sol, orta ve sağ olmak üzere 3 panelden oluşuyor. Moma, Monet’in arzu ettiği oval odayı sağlayamamış olsa da resimleri mümkün olduğunca oval sergilemekte. Bu devasa resim karşısında dikildiğinizde, tam da Monet’nin hayal ettiği gibi çiçek akvaryumunda kaybolacağınızdan emin olabilirsiniz. Resmin Moma’da sergilendiği alanı ve 3 panelin detaylı resimlerini Facebook albümünde bulabilirsiniz. Bu bahsettiğim 5. Monet resmiydi. Monet’nin hayatını “The Water Lily Pond” resmi vesilesiyle 30 Mart‘ta anlatmıştım. 13 Haziran‘da “The Houses of Parliement” resmini  ve 5 Ağustos‘ta “Madame Monet and her Son” ve 31 Ağustos'ta “The Corner of the Apartment” resimlerini anlatmıştım, resimlere tarih linklerine tıklayarak ulaşabilirsiniz.